Bali lifestyle - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Tjitske Jonker - WaarBenJij.nu Bali lifestyle - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Tjitske Jonker - WaarBenJij.nu

Bali lifestyle

Blijf op de hoogte en volg Tjitske

07 Maart 2013 | Indonesië, Sanur

Inmiddels volledig geacclimatiseerd en gewend aan de omstandigheden hier. Als het regent en het afkoelt naar 25 graden, hebben wij het stiekem al een beetje koud. Het Bali leven bevalt ons wel. Na onze aankomst in de hemel van Taruna homestay in Pemuteran en heerlijk 's avonds te hebben gegeten zijn we ons enorme hemelbed ingekropen voor een welverdiende nachtrust.

Maandag zijn we na onze bananen pannenkoeken bij het ontbijt (die zijn echt verrukkelijk hier) richting het schildpaddenproject gelopen. Dit project, opgezet door een Australiër, zorgt al 20 jaar voor het op peil houden van de schildpadpopulatie. Aangezien Indonesiërs weinig tot niets hebben met de natuur zijn dit soort projecten geen overbodige luxe. Mensen gooien het afval hier veel van zich af en in zee wordt met dynamiet gevist, waardoor het koraal volledig verwoest en ook scholdpadeieren, haaienvinnen etc leveren veel geld op door export naar China en Japan. Gelukkig op Bali begint heg besef, met name door aanwezigheid van toeristen wel te groeien en dus ook te verbeteren. Bij Reef Sheen is het schildpadden project gestart in samenwerking met de lokale vissers, die wanneer zij eieren vinden deze naar Reef Sheen brengen en hier een hogere vergoeding voor krijgen dan wanneer zij deze eieren proberen te verhandelen. Bij Reef Sheen komen de eieren uit en worden de baby schildpadden bij 3 maanden oud teruggezet in zee, omdat dan de overlevingskans hef grootste is. Naast een bad vol met 9 dagen oude schildpadjes, was er ook 1 grote die te lang als huisdier is gehouden bij mensen en die dus niet meer terug kan in zee. Deze mochten we ook aaien, wat hij heerlijk vond.

Daarna hebben we ons handdoekje uitgespreid in het zwarte lava zand en hebben we een paar uurtjes zon meegepakt, wat bij mij uiteraard resulteerde in de kreeft look aan het einde van de dag. 'S avonds weer heerlijk gegeten, onze heerlijk fris ruikende was ingepakt en ons klaar gemaakt voor de volgende halte: Lovina!

Dinsdagochtend met enige moeite de tas dicht gekregen, op naar Lovina wat slechts op een uurtje van Pemuteran ligt. Lovina is al een stuk toeristischer, alleen de toeristen zijn er nog niet. Na een klein wandelingetje in de regen maar een terrasje gepakt aan zee. 'S avonds op aanraden van ons guesthouse naar de beste warung (eettentje) van lovina gegaan. Het zat er in tegenstelling tot alle andere restaurants helemaal vol en dus geen plekje voor ons. We stonden even te overleggen wat te doen, toen 2 Nederlandse jongens aan de voorste tafel ons aanboden om bij hen aan te schuiven: "ok prima!". Dus daar zaten we met Sander en Lenny uit Rotterdam. Super gezellige avond gehad, goede verhalen, slechte grappen en geschaterlachen. Tegen elven was het wel mooi geweest, want de wekker zou voor de verandering weer eens om 5.00u gaan. Dit keer om dolfijnen te spotten.

Helaas werden we midden in de nacht al opgeschrikt door storm en regen en ook om 5.30u zag het er niet best uit. De kapitein kwam zich om 6.00u inderdaad afmelden, want het weer was te slecht en de zee te ruig en het was daarmee onveilig te gaan...helaas. Dus kropen wij nog maar even voor een paar uurtjes ons bed in. Aangezien lovina verder redelijk dood is hebben we die middag lekker aan het zwembad gelegen met ons boekje, want het is per slot van rekening ook gewoon vakantie. 'S avonds opnieuw bij de warung gegeten en jawel 10 min later kwamen onze nieuwe vrienden die zich dit keer bij ons aansloten. Opnieuw weer zeer gezellig en een leuke avond gehad.

Donderdag zijn we vertrokken uit lovina om richting ubud te reizen. Ubud is het culturele hart van Bali, waar veel te doen en te zien is. Daarom hadden we voor ubud ook 4 nachten uitgetrokken. Rosanne kende hier een een oom van een vriendin die in ubud werkte in een guesthouse en waar we konden overnachten, dus dat was helemaal prima. We werden opnieuw warm onthaald door oom Jan en de Balinese familie. Na onze spulletjes te hebben gedumpt en een kopje thee te hebben gedronken zijn we snikheet Ubud ingelopen. Midden in het stadje ligt een beschermd bos, waar aapjes (makaken) leven. Aangezien deze apen continue worden gevoerd door toeristen zijn ze ook vrij agressief. Het weerhield ons er niet van om wel ff een rondje te maken...2 helden op sokken. Daarna monkey forest road afgelopen, waar vele winkeltjes aan zitten, totdat we bij café Lotus uiteindelijk zijn neergeploft voor een drankje en lunch, terwijl we uitkeken op de prachtige lotusvijver horende bij het paleis. Eenmaal terug bij Nuruani (guesthouse) hebben we de rest van onze dagen in ubud gepland, waarna we heerlijk zijn gaan eten.

Vrijdag werd een zeer actieve dag, namelijk fietsen! Met Bali eco cycling tour zijn we eerst richting de Batur vulkaan gereden, waar we op het panorama terras hebben ontbeten en waar we een prachtig uitzicht hadden over het vulkaan landschap en het Batur kratermeer. Na het ontbijt hadden we een korte stop bij een koffie- en fruitplantage. Onze gids wist hier ook weer super veel te vertellen en tot slot mochten we ook verschillende theetjes en koffietjes proeven. Ook hebben Roos en ik ons gewaagd aan een kopje luwak koffie, ja die van de civetkat, oftewel uitgepoepte koffiebonen. Schijnt de beste koffie te wereld te zijn en het was zeker lekker, maar zo bijzonder???
Toen was het wel echt tijd om te gaan fietsen, nou ja je van de berg naar beneden laten rollen. Onderweg stopte we bij een echte plattelands kampong. Onze gids vertelde hoe mensen hier leven, hoe en waarom de kampong is ingericht en wat hun gebruiken en werkzaamheden zijn. Je kan je er geen voorstelling bij maken hoe mensen zo kunnen leven.
Volgende stop in de afdaling waren de rijstvelden en tot slot een van de oudste bomen op Bali (zeker 500 jaar oud). Daarna was de keuze of verder afdalen, of een klein blokje om en heuveltje op. Zo sportief als we zin werd dit natuurlijk het laatste. Het begin was appeltje eitje, maar toen het klimmen eenmaal begin dacht ik dat het nooit meer ophield. Wat een hitte en er leek geen eind aan te komen, maar met een korte stop hebben we het gehaald en stond bij het lunch restaurant heerlijk eten, een drankje en een nat washandje op ons te wachten. Uiteindelijk waren we tegen 16.00u weer terug in Ubud, na een inspannende maar bovenal super leuke dag.

Ik spring nu even vooruit in de tijd. Vandaag, donderdag, laten we Bali achter ons en gaan we richting de gili eilanden en al laatste stop lombok, maar om fit verhaal niet te lang te maken komen de overige 3 dagen Ubud en 3 dagen Sanur er in de komende dagen aan, want daar hebben we liggend op ons bounty eiland dan weer alle tijd voor.

Tot over een paar dagen vanuit het paradijs (althans dat denken en hopen we wel)!

• 07 Maart 2013 - 00:14

Lies:

Nou nou nou zo kan het allemaal wel weer, ons een beetje jaloers maken!!
    Maar wat heerlijk!! Ondanks dat er op Facebook af en toe foto's voorbij komen ben ik ook echt reuze benieuwd naar al die andere foto's!!
    Geniet nog lekker!!

Liefs xxxx

• 07 Maart 2013 - 11:41

Femke En Willemien:

Lieve Kitte en Roos,
    oma heeft mij net je hele verhaal voorgelezen en vond je het spannend bij de aapjes?? en wat een oude boom zeg! gelukkige reis verder
    Dikke zoen van Femke.

Zo Kit, Fem heeft mij even gedicteerd wat te schrijven, maar het is wel weer echt genieten daar zeg! ik ben wel benieuwd naar de rest van het verhaal. Veel plezier voor jullie op de volgende stop.

Dikke x mama

• 08 Maart 2013 - 13:26

Hanneke:

Ha Tjitske en Roos,

Ik liep even een paar dagen achter, nu alles weer ingehaald. Wat een geweldige belevenissen en wat zien jullie ontzettend veel. Ik geniet van de verhalen.

veel plezier nog en groetjes !
    Hanneke

• 08 Maart 2013 - 21:46

Jouke:

Lieve meiden
    Leuk om te lezen dat jullie het zo goed naar het zin hebben en al zoveel hebben gezien. Nog lekker genieten van de laatste week.
    We blijven jullie volgen.
    Jouke

• 09 Maart 2013 - 09:35

Cobi:

Ha Tjits
    Net even gaan zitten voor dit reisverslag weer geweldige belevenissen !
    geniet nog op de Gili eilanden en Lombok we lezen het wel in het volgende verslag
    liefs
    Cobi

• 09 Maart 2013 - 16:00

Janneke:

Lieve twee,

Wat weer een geweldige verhalen! En nu nog een week heerlijk genieten en hopelijk ook luieren na al die activiteiten!

X Janneke