Dag 2 in de Bay of Islands - Reisverslag uit Mount Maunganui, Nieuw Zeeland van Tjitske Jonker - WaarBenJij.nu Dag 2 in de Bay of Islands - Reisverslag uit Mount Maunganui, Nieuw Zeeland van Tjitske Jonker - WaarBenJij.nu

Dag 2 in de Bay of Islands

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tjitske

19 April 2006 | Nieuw Zeeland, Mount Maunganui

Zoals beloofd het vervolg van ons paasweekend in de Bay of Islands. Vrijdag (de 2e dag dus) hadden we geen tour gepland/ geboekt, maar er waren genoeg ander dingen te zien in de omgeving. We zijn rond 10.00u naar Waitangi gegaan. Hier is het verdrag van Waitangi getekend, wat inhield dat Nieuw Zeeland officieel tot het Verenigd Koninkrijk behoorde. Het was een verdrag dat werd getekend door de Maori’s en de Engelsen. Het verdrag is getekend op 6 februari 1840 en nog steeds is 6 februari een nationale feestdag in Nieuw Zeeland. Waitangi is een soort groot park, waar je het huis kan bezichtigen waar het verdrag is getekend, verder was een oorlogskano van 15 meter lang, die vroeger door de Maori’s werden gebruikt. De Maori’s hebben allerlei vreemde tekens en figuren uit hout gehakt, ziet er allemaal super gaaf uit, probleem was alleen dat we geen flauw benul hadden wat het allemaal betekende. Het was vrij interessant en goed om te zien. Nieuw Zeeland heeft eigenlijk niet veel historie, maar dit was toch wel iets belangrijks wat bijna 200 jaar geleden heeft plaats gevonden.

Vervolgens zijn we met de auto verder gereden naar Kawaka. Hier stonden minden in het dorp speciale toiletten. Dit keer geen praten, maar ze waren geheel met mozaik en omgekeer bloempotten als pilaren, allemaal vrij apart en leuk om gezien te hebben, maar de niet al te aangename geur die uiteraard weer van het herentoliet kwam –hoe kan het ook anders he- dreef ons na 5 min toch wel weer naar onze auto. Op weg naar de volgende bestemming...glow wormen kijken in een grot!! We kregen een tour door een grot, die al 300 jaar in de familie is. In deze grot leven de zogenaamde glow worms. Deze leven alleen in Australie en Nieuw Zeeland en je kan ze zien als het pikke donker is. Deze wormen kleurde fel groen op. Alleen de staart van de worm geeft licht, maar het was een fasinerend geizcht, het leek net een sterren hemel. Onze gids adviseerde ons om niet de aahhheen en te oeehhhen aangezien glow wormen geen toilet gebruiken.....vul de rest dus maar zelf in. We waren alle drie totaal gefasineerd dat zoiets kon. Na de tocht door de grot nog even een gezellige bushwalk gedaan –ga het survivallen ooit nog eens leuk vinden, of toch niet -. Toen we terug waren bij de auto was het pas 14.00u, oftewel nog genoeg te doen. Hebben rondgereden richting Kerikeri, klein leuk stadje en weer een waterval opgezocht. Opzich niks aan de hand, maar ja er moet altijd lichtelijk paniek/ hylariteit zijn wanneer wij op stap zijn, nou die kwam op de parkeerplaats bij de waterval. Daar liepen twee inmense hanen rond –nee niet van die kinderboerderij hanen zoals bij ons, deze waren echt groot-. Voor iedereen die het nog niet wist, duiven zijn niet mn lievelingsdieren, zet bij dat lijstje ook maar de immense haan uit Nieuw Zeeland. Ik vertikte de auto uit te komen, alsof die beesten het ruiken dat ik ze niet zo aardig vond, kwamen ze weer aan. Uiteindelijk richting de waterval gesprint, geen hanen meer te bekennen, maar wel een vader met een videocamera die alles wel geinig vond om te filmen. Het was bijna daaaag videocamera, maar hij ging net op tijd uit. Na de waterval terugsprinten naar de auto, gauw naar de manderijnen bomen een weiland verderop –ja pap een bril heb je wel nodig, sinaasappelen zijn toch echt groter dan mandarijnen, snap de verwaaring van allebei oranje, maar toch- en mandarijn geplukt, lekker lekker.

Jaja er was nog steeds tijd over, dus wij terug naar het motel, auto parkeren en naar de ferry, want we gingen met het bootje over naar Russell. Een klein schattig dorpje, ooit de eerste hoofdstad van Nieuw Zeeland. Om 18.00u de ferry teruggenomen en vervolgens hebben we ons maar eens heel naar met een fles wijn voor de tv geinstaleerd, want rugby begon!! Paps wist na een half uur de spelregels-grrrr-. Daarna lekker naar bed, want de wekker zou de volgende ochtend om 6.00u gaan –voor mij althans, aangezien ik had aangeboden om verse broodjes te halen bij de bakker en daar wordt natuurlijk meteen misbruik van gemaakt-. Om 7.00u zouden we opgehaald worden door de bus om naar Cape Reinga, het meest noordelijke puntje van NZ waar je kan komen met de auto, te gaan. Weer een hele dag op pad, wordt vervolgd...........

• 19 April 2006 - 14:16

Maya:

you cot mail!!! jawel en zonder smoesje ik heb geen tijd heb namelijk tijd over en moet je om een keer om half 10 op school zijn normaal zat dan eht fruit al in mij haren mja!!! het is trouwens weer verschrikkelijk op school!!! bah bah bah mis Jeanine en Eva er is nu niemand die nog ff aan me vraagt of ik met de auto ben!!! nee ben met de fiets nou ze was werkelijk op tilt geslagen!!!

dikke knuf voor de dikke bofkont!!!

• 19 April 2006 - 17:11

Hanneke:

Ha Tjtiske,
    Hier weer even een reactie vanuit Rijssen. Heb al je mailtjes ondertussen gelezen, wat heb jij het daar gaaf zeg. Veel gezien ook met je vader en moeder, die zullen wel heeel veel te vertellen hebben. Wel weer wennen zeker dat ze weg zijn. Hier in Nederland gaat alles z'n gangetje, ook bij ons in het Rijssense. Het wordt eindelijk een beetje warmer (doet me trouwens goed te lezen dat het daar ook wel eens regent), de zon schijnt af ten toe en daar wordt iedereen vrolijker van.
    Geniet nog lekker Tjits en blijf schrijven !!
    Groeten van Ons