Embrace the bizare - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Tjitske Jonker - WaarBenJij.nu Embrace the bizare - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Tjitske Jonker - WaarBenJij.nu

Embrace the bizare

Door: Tjitske

Blijf op de hoogte en volg Tjitske

18 September 2010 | Vietnam, Hoi An

Nog steeds in Vietnam, wat een fantastisch land. Zo chaotisch, zoveel herrie, mensen leven hier in de 5e versnelling lijkt het wel en dan heb je nog altijd de scooters en de brommers...en daar zijn er heeeel veel van.
Onze rit van Chau Doc naar Saigon was een lange en vooral warme busrit, aangezien de airco het min of meer had begeven. Om in Saigon te komen moesten we oa met de ferry de Mekong River over als voetgamgers...beter gezegd wandelende kermis attracties. Iedereen kijkt je aan en begint in het vietnamees te praten, want engels is hier bijna onmogelijk en als er een vietnamees engels praat is het beperkt en lastig te verstaan.
Goed Saigon dus, eigenlijk Hoh Chi Min City, iets wat niet iedereen in de groep wist, die dachten dat het 2 verschillende stops waren in de tour. Om maar even het niveau aan te geven (het wordt nog erger, wees gewaarschuwd). Saigon, met ruim 5 miljoen inwoners en dus ook 5 miljoen scooters ongeveer. Druk dus, maar een herrie, want wat gebeurd er. Iemand rijd op een scooter en toetert. Dit kan meerdere dingen betekenen:
- pas op ik kom er aan
- ga aan de kant
- waarom ben je nou nog niet aan de kant
- ik haal je in
- ik ben je gepasseerd
- waarom steek je over
- ga niet midden op de weg stil staan
- loop door
- nee niet in mijn rijrichting, maar omzeil mij
Oftwel een hoop getoeter van 1, doe dat x5 miljoen en je hebt een idee van de herrie, van de chaos en van het feit dat het ongeveer levensgevaarlijk is om over te steken. Saigon dus...maar goed verstand op nul en gewoon gaan en wat blijkt, niemand rijd je aan, iedereen omzeilt je, mensen toeteren gewoon graag naar je.
Maar wat nog het allermooiste is aan Vietnam is voor 50 euro een miljonair te zijn! Flappen tappen dus en met een paar miljoen op zak de markt op waar alles wordt verkocht. Kleding, schoenen, cosmetica, groente, fruit, vis, huishoudartikelen, noem het maar. Na iedereen te zijn kwijtgeraakt vond ik het tijd om mijn miljoenen te gaan spenderen.
Ekluse me lady..you want buy shilt...I make vely good plice fol you...you have lelly nice t shilts fol you..it is Chanel, same same but diffelent.
Jullie begrijpen em nog? Goed 2 shirts en een jurk later en slechts 10 euro armer vond ik dat ik het goed had gedaan. Mijn onderhandelingsskills worden steeds beter.
Saigon was ook de stad waar we afscheid moesten nemen van 4 mensen die de tour hier gingen verlaten. 10 dagen, 24/7 met ze opgetrokken. Ik hoef de HHH'ers onder ons niet uit te leggen wat er dan gebeurd...dan ontstaat vriendschap. Dus moesten we deze laatste avond afsluiten in de bar met een hoop borrels, dansend op alle goede nummers die mij al herrinnerde aan een mooie tijd in Vancouver en die het nu extra speciaal maakte. Mooie avond en dan toch echt afscheid nemen..bah hou ik niet van.

Volgende dag zijn we met de overgebleven groep naar de Cu CHi tunnels geweest. Een groot ondergronds gangstelsel waar de vietnamese guerilla's zich schuil hielden gedurende de oorlog. Een hoop ellende daar gebeurd en dus opnieuw erg indrukwekkend om te zien. Weer terug in het hotel spullen ingepakt, gegeten en boodschappen gedaan en ons vooral heel zenuwachtig maken voor de nachttrein die we zouden gaan nemen die avond van Saigon naar Nah Trang. Een hoop horrorverhalen gehoord van Rod en andere reizigers...iets met vietnamzen in jouw bed terwijl die eigenlijk een kaartje hebben voor de 3e klas, hurktoiletten, maden, kakkerlakken en alles wat nog meer vies kan zijn. Fantastisch, wat een lol. Eenmaal aangekomen op het station was het wachten voordat de trein kwam en proberen de vietnamese berichtgeving te ontcijferen...19.00u, tijd in te stappen en dat viel even mee. Bleek dat ze vanwege overschot aan ruimte ons in de eerste klas hadden geplaatst. Oftewel redelijk comfortabele bedden, schone lakens en geen kruipend spul. Een prima treinreis dus op wat domme opmerkingen en vragen van een van rommies na. Het is denk ik nog een beetje een Canada syndroom, want dit meisje, candese is oerdom, vraagt de meest rare dingen en heeft de neiging om altijd maar een conversatie op gang te willen helpen waar wij graag een beetje stilte en rust verlangen. Een greep uit haar assortiment domme vragen en opmerkingen:
- waar staat de + voor in een telefoonnummer
- de Full Moon party (= bij volle maan) is dat iedere dag? Nee Lindsey alleen bij volle maan. " Oh dus dat is eens in de 4 jaar".
- Tjitske, wat vind je van mensen uit Noord-Amerika? ZIjn die aardiger dan Europeanen?
- Vietnam ligt toch ten zuiden van de evenaar?

Goed ik kan dus nog wel even daar gaan. Lindsey is dus niet mijn favoriet, maar ook Lindsey moet soms slapen en dan is het heerlijk rustig en kan ook ik een paar uurtjes slapen in de trein.

Volgende ochtend om 6.00u reden we Nah Trang binnen. Een vrij moderne badplaats. Na een kleine powenap, ontbijt, een duik in het zwembad, wasjes doen en naar het strand zat deze lange maar toch chille dag erop. De volgende dag zijn we met z'n allen met de Cable Car naar een eiland gegaan wat vlak voor de kust ligt. Daar was een groot waterpark gebouwd waar we ons heerlijk de hele dag als een stel kleine kinderen hebben kunnen gedragen. Met z'n allen van de familieglijbaan, in banden van de glijbaan af en proberen te hard mogelijk te crashen op het eind...geweldig. Nah Trang was dus fantastisch, maar goed na een dagje plezier stond ons weer een nachtje trein te wachten en dit keer was het wel gewoon 2e klas.

Dus in de trein hadden we allemaal ons bed gevonden (het zijn coupes met 4 bedden erin), maar in een aantal bedden lag inderdaad iemand die daar niet hoorde. We kregen nog wel schone lakens, maar of die echt lekker fris waren, ik betwijfel het. Onze braziliaan Al begreep het helemaal niet meer. De conversatie tussen hem en onze ier Ryan (die echt niet te verstaan is door zijn accent):
Ryan: I put my sheet on my bed
Al: You put shit on your bed, no way
Ryan: my sheet
Al: Yeah your shit, don't do that

Goed een lang gebed zonder eind leek het te worden, wij pisten ondertussen al in ons broek van het lachen en toen viel ook het kwartje bij beide heren.

Na een potje kaarten heb ik mezelf helemaal in mijn eigen lakenzak gehuld (werkt top mam) en heb ik toch nog een beetje kunnen slapen, totdat ik naar de wc moest...hurktoilet...in een schommelende trein, maar er is niets dat ik niet kan dus ook dat is gelukt.

Die ochtende arriveerde we om 6.00u in danang, vanuit waar we de bus hebben genomen naar Hoi An en daar ben ik nu nog steeds.

Het hotel hier is absoluut de beste tot nu toe, niet dat we slechte hebben gehad. Na onze spullen te hebben gedropt zijn we met z'n 6en en Rod naar de ochtendmarkt gegaan. Mijn god wat ze daar wel niet hadden: groente, fruit, vis (sommige leefde nog en werden ter plek schoongemaakt), kip met hoofd en al, geheel geplukt, levende kippen en hanen, leven eenden, kuikens en ten slotte het meeste gore, waar mn maag van omdraaide: levende kikkers, waar eerst de huid vanaf werd gehaald en daarna werd met een schaar de poten en het hoofd eraf geknipt...HALLO...niet normaal. Tijd om te gaan en dus op naar ontbijt.

Na het ontbijt naar een van de duizenden kledingmakers geweest waar ik als een kind in een snoepwinkel rondkeek en van alles uit begon te zoeken. Uiteindelijk een 2 delig pak met blouse uitgezocht, een jumpsuit en een tuniek en dat alles voor nog geen 170 euro. Tja en toen moesten de maten opgemeten worden. De meiden die daar werkte waren super aardig en moesten lachen om mijn figuur. Miss you have big boots, can I touch? Pardon? You have small waist, but have big but. Goed, bedankt.

De rest van de dag hebben we bij eht zwembad gelegen en op het moment dat de moesson voorbij trok hadden we bedacht om een fiets te huren en Hoi An te verkennen. Ach het is regenseizoen, hoort er allemaal bij en tot nu toe hebben we vreselijk veel geluk gehad met het weer.

Aan het einde van de dag terug naar de kleemaker om alles te passen. Het zat als gegoten. Een paar kleine aanpassingen en ik kon alles de volgende dag ophalen...joeppie!! 's Avonds fantastisch gegeten in een van de beste tentjes van Hoi An en daarna met z'n allen nog wat wezen drinken. In de bar was achterin een lounge hoek met verhoogde matrassen zo groot als 2 tweepersoonsbedden aan elkaar. Na een paar bietjes vonden we het dus nodig om gymnastiek oefeningen te gaan doen, wat leidde tot het bouwen van een menselijk piramide...ok we hebben nu het punt van crazy bereikt.

Vandaag, laatste dag Hoi An. Naar de tempels geweest en terug gevaren met de boot. Ik heb net mijn kleding opgehaald en ik ben helemaal happy. Ga nu nog even zwemmen, want het is niet te houden zo warm. Morgen verlaten we helaas Hoi An weer. Dit is verreweg de leukste stad van Vietnam tot nu toe, hoewel ik Vietnam sowieso top vind. Morgen een klein ritje naar Hue en dan wacht ons 2 dagen later nog 1x een nachttrein naar Halong Bay.

Vietnam is een land van de extremen, maar ons motto is het gewoon op je af laten komen: Embrace the bizare.

Liefs

  • 18 September 2010 - 11:26

    Jacqueline:

    Wederom genoten van je verslag Ik laat het in Zwitserland aan Marion en Albert lezen. Die zijn ook in Vietnam geweest. Succes en ga zo door

  • 18 September 2010 - 11:59

    Rens Jonker:

    Haha wat een verhaal zeg.
    Goed dat het zo bevalt daar, het klinkt heel leuk allemaal hoor. En als je denkt dat je in het land van extremen bent kom je voor een hele dikke verassing hier te staan... Gelukkig wel op een andere manier. Veel plezier komende dagen en alvast een fijne verjaardag.
    dikke kus uit Sydney

  • 18 September 2010 - 12:04

    Marjolein:

    Hey Tjitske

    Wat een verhalen!
    Weet je al waar je je verjaardag viert?? In de trein of ben je dan ergens op een mooi plekje?

    Ik lees met veel plezier je verhalen, zal ze even naar pap en mam sturen.

    Veel plezier en pas goed op jezelf!
    Liefs Marjolein

  • 18 September 2010 - 12:05

    Marjolein:

    Wessel wordt morgen 4, hij vroeg of jij op zijn verjaardag kwam, ik vertelde hem dat je nog heel lang met vakantie bent, waarop hij zei: dan bewaar ik wel een stukje taart voor als ze terug komt!! hilarisch of niet?

  • 18 September 2010 - 14:01

    Liesje!!:

    Hey schnugerd!!!

    Jeetje wat een verhaal weer zeg! Super gaaf!

    Nog onwijs bedankt voor je smsje voor mijn verjaardag....Echt je hebt gewoon weer wat gemist! (nou ja gemist bedoel wereldreis of vlll 110 ;)) Maar laten we het erop houden dat de keuken geen keuken meer was hahaha!!

    Meis, ik lees je snel weer en geniet nog lekker!!

    Dikke zoen

  • 18 September 2010 - 14:06

    Maaike:

    Geweldig!!(weer!)
    je doet goed werk met je pak en alles!! neem aan dat je het op stuurt kunnen wij het al bewonderen! geniet weer van je nachtje nachttrein!! liefs!

  • 18 September 2010 - 16:28

    Bo:

    Heey Chick!

    Super om al je verhalen te lezen! En goed om te weten dat je het zo naar je zin hebt aan de andere kant van de wereld. Moet toch ook echt maar eens die kant op...

    Geniet van alles wat je meemaakt! Dan geniet ik van al je verhalen ;-)

    Kuss

  • 19 September 2010 - 06:53

    Willemien:

    Hi lieffie,
    heb me weer kapot gelachen met je verhaal, zag je gezicht al voor me toen je op de markt naar die kikkers stond te kijken, was misschien ook wel wat voor Rens geweest. Nog veel plezier in het bizarre land met je bizarre reisgenoten. Alvast een prachtige verjaardag in Hanoi en neem er eentje op dan doen wij dat hier ook!
    Dikke X mama

  • 19 September 2010 - 13:10

    Yf:

    Ik had graag bij dat kikker verhaal willen zijn maar NOG liever bij de vragen van Lindsey.. Fijn dat ze af en toe ook slaapt haha hilarisch! Goed om te lezen dat je het zo fijn hebt daar! Succes met de komende nachttreinen!
    x Yf

  • 19 September 2010 - 15:25

    Cobi:

    Hey Tjits

    weer een geweldig verhaal, heerlijk om te lezen op een sombere hollandse zondag
    dikke kus
    Cobi

  • 19 September 2010 - 20:35

    Roos:

    Tjits, ouwe shopaholic! Gelukkig dat er bij een gebrek aan de forever XXI er tailormade shops zijn in Vietnam! Dikke zoen!

  • 20 September 2010 - 09:59

    Dicky En Willemijn:

    Hee Tjits,

    Mooie verhalen hoor! We moesten erg lachen om je belevenissen bij de kleermaker, haha.

    Veel plezier nog en hou je taai!

    Groeten,
    Dicky en Willemijn

  • 21 September 2010 - 07:34

    Martine:

    Tjits!

    Wat een mooie verhalen allemaal, ik ben heel erg benieuwd hoe ik het ga vinden! Jammer dat je tegen die tijd alweer weg bent, maar we houden contact!

    O trouwens, ik heb de baan hoor; 31 januari is mijn eerste werkdag, dus ik heb voor de komende 2 jaar een baan!

    Geniet er nog van, heel veel plezier!

    xx martine

  • 22 September 2010 - 05:28

    Bo:

    Happy Birthday!! Heb je ook al een smsje gestuurd, maar voor de zekerheid ook nog even zo ;-)
    Xx (l)

  • 22 September 2010 - 06:48

    Willemien:

    Hi Schat,
    weet niet zeker of je mijn smsje hebt gekregen vannacht dus ook maar ff hier VAN HARTE met je halve sarah! Een geweldige dag en ze maken er vast een geweldig feest van voor jou. 25 dikke X mama

  • 22 September 2010 - 15:39

    Cobi:

    Lieve Tjits

    Van Harte gefeliciteerd met je verjaardag en nu is het toch wel weer tijd voor verhoging van je ZAKGELD :)ik zal het er met je pa en ma over hebben ! ha ha
    dikke kus
    Cobi

  • 22 September 2010 - 15:41

    Niels:

    Ha Tjits

    Van harte gefeliciteerd hoor wereldreiziger !

    dikke kus Niels & Nathalie

  • 22 September 2010 - 18:39

    Dicky:

    Hoi Tjitske, gefeliciteerd met je 25e verjaardag, proost!

    Jan & Dicky

  • 23 September 2010 - 08:04

    Hilly:

    Hoi Tjits,
    Gefeliciteerd met je verjaardag! Grote genade die arme kikkers niets voor mij! Ik stapte vanmorgen op een cadeau van de katten een dode muis de darmen gingen alle kanten op! Brrrrr geniet maar meissie en veel liefs van je enige echte tante. Hilly

  • 24 September 2010 - 12:08

    Anna:

    Jooo tjikiie wat weer een verhaal he! :) was weer erg leuk te lezen ;-)
    en fantastisch natuurlijk dat die plek 'hoi an' heet hihi enjoyy xxx van AN :D

  • 24 September 2010 - 12:09

    Annnaaa:

    shame on me, kan ook niet alles onthouden maar alsnog;
    van harte gefeliciteerd :D
    dat je maar een oud en gelukkig besje mag worden hihi xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hoi An

Wereldreis 2010-2011

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2011

Aan alles komt een einde

17 April 2011

Cross Country

11 April 2011

Happy Camping

03 April 2011

California Girls

31 Maart 2011

I am on Fiji time
Tjitske

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 73574

Voorgaande reizen:

22 Juni 2015 - 17 Juli 2015

Road trip USA 2015

17 Februari 2013 - 17 Maart 2013

Indonesie 2013

01 September 2010 - 26 April 2011

Wereldreis 2010-2011

01 Februari 2010 - 07 Maart 2010

Olympics Vancouver 2010

23 Januari 2006 - 15 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: