Update weken 13 en 14 - Reisverslag uit Mount Maunganui, Nieuw Zeeland van Tjitske Jonker - WaarBenJij.nu Update weken 13 en 14 - Reisverslag uit Mount Maunganui, Nieuw Zeeland van Tjitske Jonker - WaarBenJij.nu

Update weken 13 en 14

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tjitske

08 Mei 2006 | Nieuw Zeeland, Mount Maunganui

Jaja een tijdje geleden, ik weet het. Zal maar eens bij het begin beginnen, dat was dinsdag 25 april. Nationale feestdag, ANZAC day. Ik had gedacht dat het een soort 5 mei was bij ons, het was een soort 4 mei, niet echt gezellig dus. Nou herdenken wij op 4 mei om 20.00u ’s avonds, weet niet waarom, maar hier hebben ze daar een iets andere theorie voor. Zij herdenken precies op de tijd dat de NZ invielen in Indonesie. Om jullie wat rekenwerk te besparen, dat is om 6.15 ’s ochtends!!! Wilde toch wel eens meemaken hoe dat hier gaat, dus ben ik meegegaan. Om 5u ging de wekker, het zeek van de regen en we zouden zo’n uur buiten in de regen moeten staan voor de hele ceremonie. Uiteindelijk hebben ze de boel verplaatst naar binnen stonden we daar met 2000 man in een zaaltje, snik(kel –he pap-) heet. De hele ceremonie is niet zo indrukwekkend zoals het kan zijn in A’dam op 4 mei. De NZ’ers zelf vinden van wel. Ze vinden hier al snel iets indrukwekkend, oud, mooi, schattig, pitoresk en ze zijn overal goed in en draainen in alle sporten in de top mee. Ik kan je vertellen dat wordt soms vrij vervelend. Voor onze begrippen zijn gebouwens van 50 tot 100 jaar oud NIET oud. En zijn 3 huizen in een dorp NIET pitoresk, maar gewoon geen reet te doen. En die sporten dat valt ook wel mee, rugby, cricket en netball daar houdt het toch echt wel mee op. Nou ja laat ze maar lekker in hun eigen wereldje leven, prima.

Terugkomend op ANZAC. Om 7u waren weer thuis, maar ja klaar wakker. Heb toen maar toast gemaakt en heb vervolgens in bed ontbeten en tv gekeken. Het leek wel een regenachtige zondag. Geen zak te doen en k*tweer. ’s Avonds weer hockeyen. Eindelijk ene fatsoenlijk trainer/coach, leer zelfs nog dingen van haar dus dat is altijd gunstig. Woensdag t/m vrijdag weer aan het werk, niks bijzonders.

Zaterdag heb ik gekookt. Moest er toch een keer aan geloven. Het was eigenlijk ook een beetje om ervoor te zorgen dat Trevor ook een keer moest koken. Dat gebeurde dan ook zondag. Hylarisch kan ik je vertellen. Die man wist nog niet eens een goede pan te vinden om appels (voor appelsaus) in te koken. Daarnaast is de saus in de magentron 4x overgekookt en ondertussen wilde het houtvuur buiten in de bbq niet aan doordat alles was natgeregend. Heb een deel van het spektakel helaas gemist, omdat ik aan het trainen was, maar Lorraine kan dit soort verhalen goed vertellen. Hebben samen onder het genot van een glaasje wijn de boel zitten aanschouwen.

Maandag t/m vrijdag weer hard gewerkt, moest veel worden uitgezocht. Helaas schoot het allemaal niet veel op. Ze zijn hier niet al te nauwkeurig in het bewaren van informatie, daarnaast was het week van nationale meligheid en stress op kantoor.
Donderdag was lichtelijke paniek: Om 5.00u werden we uit bed gebeld door Richard (Anna ex-man uit de States), hij waarschuwde ons voor een tsunami. Er was een aardbeving geweest in Tonga (de pacifische eilanden) en die had een tsunami veroorzaakt die eerst Fiji en daarna NZ zou raken! We hadden 90 min om ons klaar te maken. Trevor en Lorraine hebben toen het nieuws aangezet en gevolgd wat er gebeurde, maar er gebeurde niks. Er was wel degelijk kritieke toestand toen Richard belde, maar door de stromen van de Oceaan is de tsunami afgezwakt en hebben ze bij Fiji alleen wat hoge golven gehad en wij helemaal niks. Trevor vertelde me net dat het voor tsunami's vrij lastig is om het gedeelte van de oceaan van tonga naar NZ over de steken ivm met stromingen en diepteverschillen. Nou goed we zijn er nog en er is niks aan het handje, maar wel prechtig om te weten dat de alarmsystemen werken in gevalt van.

Vervolgens op kantoor: een grote chaos, in de goede zin van het woord. Hadden de vorige dag een mail over body language van Cassy gehad. Wat een ramp. Je mag niet met je benen over elkaar zitten, niet aan je neus zitten, niet aan je oren zitten, niet met je armen over elkaar en nog heel veel meer, wat absolute flauwekul is. Nou ja donderdag middag, meligheid in alle state en de hele dag al geouwehoer over body language. Iedere keer elkaar corrigeren, vooral grand pa (=trevor, zo wordt ie hier genoemd). Liep geheel uit de hand, op een gegeven moment was trevor een schroefje uit zn bril kwijt, lagen wij daar met zn 4en(trevor, mark, cassy en ik) op de grond en maar zeuren kom niet te dicht, ik kan het zien aan je body language. Was echt verschrikkelijk, maar verder wordt hier gewoon gewerkt hoor.

Zaterdag naar Rotorua geweest (met mn truck met zwaailicht, gaaf). Daar city centre ingeweest. Was al een keer in Rotorua geweest, maar had toen nog lang niet alles gezien. Daarnaast zouden 3 andere studenten uit Auckland er ook zijn, dus dat was gezellig. Ben zelf naar de bath house en de government gardens gweest –lekker culti-. Daarna zijn we met zn 4en naar Buried village geweest. Hier kan je overblijfselen zien van de vulkaanuitbarsting die het gebied zo’n 200 jaar geleden heeft gevormd. Was een leuke, gezellige en culturele dag.

Zondag met Trevor en Lorraine op stap. Gingen naar Waimana. Hie rgaan zij altijd kamperen. Tis midden in de bush aan een rivier. Wel een hele mooie omgeving, maar ik zou daar toch niet graag mn tentje opslaan. Geen douche, geen toilet, alles puur natuur. Tis maar waar je van houdt. Daarna via Whakatane een tour teruggemaakt naar huis. Heb een leuke dag gehad en ben op plekken geweest, waar ene heleboel mensen niet snel zullen komen.

Ben vandaag begonnen aan 14e stageweek, oftewel hoef nog maar 7 weken. Daarna 3 weken zuidereiland. Ben van alles aan het uitzoeken voor daar, met name hoe ik er kom en hoe ik daar ga rondreizen. Het klinkt echt nog kort. Ben ook nog druk de komende weken en weekenden. Heb een nieuw project gekregen, wordt gelukkig niet overgeplaatst. Daarnaast dit weekend vrouwenavond met de ladies van kantoor. En nog veel dingen die ik hier in de omgeving wil doen. Oftewel nog druk zat.

Laten jullie me weten hoe het daar in Ned is?? Hoorde dat het al lekker weer is, bewaar een beetje mooi weer voor me als ik weer terug ben aub!! Hoe was koninginnedag en 5 mei?? Spreek jullie snel.

Dikke kus
Thistle (dit wordt mn naam als ik hem door de spelling check haal, opzich niet erg, de betekenis daarentegen wel….het is een prikkelige struik met paarse bloemetjes-hehe)

• 08 Mei 2006 - 08:37

Annie.:

was weer gezelli om te lezen wat je meegemaakt hebt.30 april was nat en koud . de koningin met gevolg kreeg de ene na de andere hagelbui op der kop . gelukkig had ze een hoed op(zoals altyd) nee, er was niet veel aan .zijn gewoon binnen gebleven met de cv aan.later in de week liep de temp op en inmiddels hebben we al twee maal gebbq.pa en ma zijn bij ons langs geweest en nu weten we eindelijk waar nz ligt en hoe het er uit ziet.HA HA.Nou meissie ik beleef niet half zoveel als jij dus ben nu uitgel.... groetjes ,je tante.

• 08 Mei 2006 - 11:50

Ireen:

Hee Disteltje!

De grote vraag is natuurlijk:---> Hebben jullie dat schroefje nog gevonden of niet?

Kus Ireen

• 08 Mei 2006 - 18:50

Maya:

hoi zusje
    nou bedankt ik zal het weer nodig hebben deze week...heb hem net gezien beetje rare gast maar ach doet ie niks aan verder rete saaie dag gehad....knetter moe van het vele werken dus een beetje op!! maar idd de vraag van ireen?? heb je het schroefje nog gevonden??

dikke knuffel

• 10 Mei 2006 - 00:05

Tjitske:

Nee, het schroefje was echt kwijt, dus hebben we maar een roze paperclip gebruikt om de bril weer te repareren. Mooi man.